Innovatie van b2b proposities en businessmodellen vanuit Design Thinking. Krachtige verbinder, co-creatie, strategische denken en doen en de mogelijkheid om echt impact te maken.
Missie Rode Kruis wereldwijd
Het Rode Kruis heeft als missie het verlichten van menselijk lijden, het beschermen van leven en gezondheid en het hooghouden van menselijke waardigheid, met name tijdens gewapende conflicten en andere crises. De Rode Kruis Beweging wordt ondersteund door miljoenen vrijwilligers, die overal ter wereld volgens dezelfde zeven grondbeginselen handelen: menslievendheid, onpartijdigheid, neutraliteit, onafhankelijkheid, vrijwilligheid, eenheid en algemeenheid. Ieder mens heeft recht op respect en waardigheid, mensen in de grootste nood worden als eerste geholpen en geloof, nationaliteit, ras, afkomst of politieke mening doen niet ter zake. Alle vrijwilligers en beroepskrachten van het Rode Kruis handelen hierbij volgens het ‘do no harm’-principe en de grondbeginselen, en hebben de gedragscode van het Rode Kruis ondertekend.
Rode Kruis in Nederland
In Nederland helpt het Rode Kruis mensen die het ontbreekt of dreigt te ontbreken aan de basislevensbehoeften. Dit zijn voedsel & water, onderdak, kunnen voorzien in persoonlijke hygiëne, het hebben van een menswaardig veilige plek, informatie hebben over dierbaren en toegang hebben tot de juiste medische en psychosociale zorg. Wanneer het iemand ontbreekt aan één of meer van deze basislevensbehoeften is iemand in nood. Bij het analyseren van de noden gaat, in het verlengde van de missie, speciale aandacht uit naar de meest kwetsbaren. Aanvullend hierop richt het Rode Kruis zich op zijn auxiliaire rol, waarmee hulp wordt geboden complementair aan dat van de overheid.
We werken vanuit zeven grondbeginselen: menslievendheid; onpartijdigheid; neutraliteit; onafhankelijkheid; vrijwilligheid; eenheid; algemeenheid.
Om onze doelstellingen te bereiken werken we nauw samen met het Nederlandse bedrijfsleven. Steeds meer bedrijven willen maatschappelijk impact maken. Medewerkers en klanten verwachten in toenemende mate dat bedrijven een concrete bijdrage leveren aan de maatschappij. Het bevlogen en kundige team Corporate Partnership helpt bedrijven invulling hieraan te geven.
In deze rol ben je verantwoordelijk voor het creëren van nieuwe inkomstenstromen, proposities en business modellen om zo onze hulpverlening te financieren.
Ter versterking van het team Corporate Partnerships, zijn we op zoek naar een creatieve, resultaatgerichte en ondernemende: Innovatie Manager
Het team Corporate Partnerships is onderdeel van het Cluster Marktontwikkeling en Fondsenwerving. Je rapporteert aan de manager Corporate Partnerships.
Wat ga je doen?
In deze nieuwe functie binnen de Corporate Partnerships afdeling krijg jij de mogelijkheid om de functie zelf vorm te geven. Je neemt de leiding in het creëren van nieuwe inkomstenstromen, proposities en business modellen om zo onze hulpverlening te financieren. Je realiseert dit samen met de Relatiemanagers Corporate Partnerships in co-creatie met de bestaande corporate partners. Samen werven jullie nieuwe bedrijven omdat bijvoorbeeld hun product, dienst of expertise nodig is. Je werkt daarbij nauw samen met je collega’s van het Rode Kruis in de driehoek Hulpverlening, Communicatie en Fondsenwerving.
- Je ontwikkelt interessante nieuwe inkomstenstromen, proposities en business modellen en verzilvert deze bij bestaande en nieuw te werven corporate partners.
- Je leidt zelfstandig complexe projecten om goed onderbouwde innovaties voor de fondsenwerving in de markt te zetten.
- Je helpt de verschillende stakeholders het vraagstuk te begrijpen en inzicht te krijgen in elkaars belevingswereld, pijnpunten en behoeften.
- Je verdiept je in trends en ontwikkelingen op het gebied van het samenwerken tussen bedrijven en goede doelen om kansen te spotten en te inspireren.
Wie ben jij?
- Je bedenkt graag oplossingen en brengt ze tot leven. Je hebt een mindset van proberen en leren – je bent niet bang om je idee (na toetsing) aan te passen op je nieuwste inzichten.
- Je signaleert en benut de kansen en speelt in op de actualiteit.
- Je bent analytisch en je kunt strategisch denken en handelen.
- Je communiceert overtuigend en innemend op alle niveaus, hebt sterke presentatievaardigheden en krijgt mensen in beweging.
- Je bent creatief en commercieel, krijgt energie van nieuwe dingen en kan goed omgaan met de onzekerheid die innovatieprojecten vaak met zich meebrengen.
- Je bent pas tevreden als je een nieuwe inkomstenstroom, propositie of business model hebt gerealiseerd, die voor alle partijen concrete resultaten opleveren.
Wat breng je mee?
- Minimaal 5 jaar ervaring en aantoonbaar trackrecord in innovatie en business development binnen een corporate omgeving.
- Je hebt ruime ervaring met ontwerpgerichte methodes, zoals Design Thinking.
- Je hebt bewezen vaardigheden in het leiden en begeleiden van innovatieprocessen en -projecten en brainstormsessies en strategische sessies.
- Je werkt projectmatig.
- Je bent gewend met targets te werken.
- Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal.
De competenties die het Rode Kruis in deze functie zoekt, zijn: creatief, planmatig, resultaatgericht, ondernemend, initiatiefrijk, zelfstarter, verbinder en je beweegt je zonder moeite op besluitvormend niveau binnen corporate organisaties.
Aanbod
Een unieke baan bij een unieke organisatie. Een organisatie met een ongekende wereldwijde impact en een ijzersterk merk. Als commerciële professional kun je een betekenisvolle bijdrage leveren aan het A-merk Rode Kruis! Maar ook een flexibele en mensgerichte werkomgeving met ruimte voor initiatief en ontwikkeling.
Het salaris is, afhankelijk van je opleiding en ervaring, ingedeeld in salarisschaal 11 of 12 van de CAO van Het Nederlandse Rode Kruis.
- Schaal 11: min. € 3.475,42 tot max. € 4.571,42 en
- schaal 12: min. € 3.947,37 tot max. € 5.239,87, bruto per maand bij een fulltime dienstverband van 40 uur.
Dit is exclusief een gegarandeerde eindejaarsuitkering van 7%.
De standplaats van het verenigingskantoor is Den Haag, op loopafstand van station Laan van NOI. Je werkt deels vanuit huis en krijgt een telefoon en laptop tot je beschikking. Het team ziet elkaar regelmatig in Den Haag en via Teams om werkzaamheden te bespreken en binding te blijven houden met elkaar.
De procedure
De sollicitatieprocedure bestaat uit drie gespreksrondes en een arbeidsvoorwaardengesprek, waarbij je voor het tweede gesprek wordt gevraagd een case uit te werken. Tevens maakt een online assessment en referentiecheck onderdeel uit van het selectieproces.
Het Rode Kruis zoekt medewerkers met talent en uitstekende competenties voor een functie en laat zich niet leiden door culturele achtergrond, fysieke beperkingen, genderidentiteit, geloofsovertuiging, geaardheid of leeftijd.
Wij helpen mensen in nood om de hoek- en ver weg, vanuit ons hart en met de mouwen opgestroopt dat is waar het Rode Kruis voor staat.
Daarbij is iedereen welkom.
Zonder uitzondering.
Alleen zo kunnen wij onze missies waarmaken.
En het verschil maken voor alle mensen in nood.
Wie je ook bent.
Laten we samen van het verschil onze kracht maken.
Sluit je aan bij onze movement.
Help de wereld vooruit door jezelf te zijn.
Dat is de + van het Rode Kruis
Dat is de + van diversiteit